Cara Tukar Transfer Limit CIMB

Bagi kebanyakan daripada kita, keperluan untuk menyesuaikan had pemindahan adalah perkara biasa dalam pengurusan kewangan harian. Dengan CIMB, bank ternama di Malaysia, proses menukar had pemindahan menjadi lebih mudah dan efisien.

Dalam artikel ini, kami akan mengajar anda langkah-langkah mudah untuk mengemaskini had pemindahan anda agar sesuai dengan keperluan dan kehendak kewangan anda.

Teruskan membaca untuk mengetahui cara mudah untuk melaksanakan perubahan ini dan menguruskan perbelanjaan anda dengan lebih bijak dan teliti.

Cara Tukar Transfer Limit CIMB

Apa itu Transfer Limit CIMB?

Transfer Limit CIMB adalah batasan jumlah dana yang dapat dipindahkan dari rekening CIMB ke rekening lain dalam satu transaksi atau dalam jangka waktu tertentu.

Setiap nasabah CIMB memiliki batas maksimum yang ditetapkan oleh bank untuk melindungi keamanan dan mencegah penipuan dalam transaksi perbankan.

Transfer Limit CIMB dapat mencakup dua jenis batasan:

  • Transfer Limit Harian: Ini adalah batasan maksimum jumlah dana yang dapat dipindahkan dari rekening CIMB ke rekening lain dalam satu hari kalender. Batas harian ini biasanya diberlakukan untuk melindungi rekening dari aktivitas yang mencurigakan atau tidak sah.
  • Transfer Limit Maksimum: Ini adalah batasan tertinggi jumlah dana yang dapat dipindahkan dalam satu transaksi tunggal. Jika jumlah yang ingin dipindahkan melebihi batas maksimum ini, nasabah perlu membagi transaksi menjadi beberapa bagian yang sesuai dengan batas yang ditetapkan.

Batasan transfer ini berlaku untuk berbagai jenis transfer dana, termasuk transfer antarbank, transfer ke rekening pihak ketiga, dan pembayaran tagihan melalui perbankan elektronik atau aplikasi mobile.

Nasabah dapat memeriksa Transfer Limit CIMB mereka melalui layanan perbankan atas talian atau dengan menghubungi pusat layanan pelanggan CIMB.

Jika nasabah ingin mengubah batasan transfer yang ada, mereka dapat mengajukan permintaan melalui layanan perbankan elektronik atau dengan menghubungi cabang atau pusat layanan pelanggan CIMB untuk mendapatkan informasi lebih lanjut tentang prosedur dan persyaratan yang diperlukan untuk mengajukan perubahan batasan transfer.

Tujuan adanya Transfer Limit CIMB

Tujuan adanya Transfer Limit CIMB adalah untuk melindungi keamanan dan keamanan keuangan nasabah serta mengurangi risiko penipuan dan aktivitas ilegal dalam transaksi perbankan.

Dengan menetapkan batasan jumlah dana yang dapat dipindahkan, CIMB dapat memberikan lapisan perlindungan tambahan terhadap akses yang tidak sah atau tidak diinginkan ke rekening nasabah.

Beberapa tujuan dari Transfer Limit CIMB adalah:

  • Keamanan Keuangan: Dengan batasan jumlah dana yang dapat dipindahkan dalam satu transaksi atau dalam satu hari, nasabah dilindungi dari potensi kerugian besar akibat akses yang tidak sah atau peretasan rekening.
  • Pencegahan Penipuan: Batasan transfer membantu mengurangi risiko penipuan karena penjahat keuangan biasanya mencoba untuk mengirimkan jumlah dana besar dalam waktu singkat.
  • Pengendalian Risiko: Bank dapat mengendalikan risiko operasional dan keuangan dengan menetapkan batasan yang sesuai dengan profil risiko dan kebutuhan nasabah.
  • Kepatuhan Regulasi: Batasan transfer dana juga sesuai dengan persyaratan regulasi perbankan yang ditetapkan oleh otoritas keuangan untuk mencegah praktek ilegal seperti pencucian uang dan pendanaan terorisme.

Meskipun batasan transfer dapat menghadirkan sedikit keterbatasan bagi nasabah dalam melakukan transaksi besar, tetapi hal ini bertujuan untuk memberikan perlindungan dan keamanan bagi dana mereka.

Nasabah tetap dapat dengan mudah mengakses dana mereka untuk berbagai kebutuhan, tetapi dalam batas yang telah ditetapkan untuk menjaga keamanan dan kenyamanan transaksi perbankan.

Baca juga:

Had Transaksi Asal CIMB

CIMB telah menetapkan had RM50,000 untuk transaksi dengan pihak ketiga, GIRO Antara Bank (IBG), DuitNow dan Instant Transfer.

Namun, jumlah had yang diberikan kepada pemegang akaun belia adalah kurang daripada jumlah tersebut.

Di bawah ialah jadual had transaksi untuk pelbagai jenis transaksi:

Jadual Transfer Limit CIMB
Foto: Jadual Transfer Limit CIMB

Nota: Had pemindahan CIMB ini boleh berubah pada bila-bila masa dan untuk nominal terkini, Anda boleh layari halaman CIMB untuk maklumat terkini.

Cara Tukar Transfer Limit CIMB

Untuk keselamatan pelanggan CIMB, Anda boleh menukar had pemindahan CIMB mengikut jenis transaksi Anda.

Ikuti langkah berikut untuk menukar had transaksi:

  1. Pertama sekali, sila Anda Log masuk akaun CIMB anda.
  2. Pada bahagian menu di sebelah kiri, sila Anda klik pada Services.
  3. Klik pada “Clicks Transaction Limits”.
  4. Pada halaman berikutnya, Anda boleh menukar dan menetapkan had transaksi untuk pelbagai transaksi seperti yang berikut:
    To Other CIMB Account & IBG & DuitNow (DuitNow QR Inclusive)
    Kwik (Fund Transfer)
    DuitNow QR Per Transaction Limit
    To Own CIMB Account
    To CIMB SG Account (Own)E-Remittance
    Bill Payment
    Prepaid Reload
    FPX
  5. Kemudian, klik pada butang “Request Secure TAC”.
  6. Selepas itu, sahkan Secure TAC melalui aplikkasi CIMB di telefon pintar anda.
  7. Selesai.

Nota: Tidak semua jenis transaksi di atas perlu ditetapkan had limit.

Maklumat Lanjut

Sebagai alternatif, Anda juga boleh mengunjungi cawangan CIMB yang berhampiran, atau menghubungi talian hotline perkhidmatan pelanggan di +603 6204 7788 untuk maklumat lanjut.

Dengan mengetahui cara menukar had pemindahan CIMB, Anda sekarang memiliki kendali lebih besar atas transaksi kewangan anda. Proses yang mudah dan pantas ini membolehkan anda menyesuaikan had pemindahan sesuai dengan keperluan dan preferensi peribadi.

Ingatlah bahawa ketetapan had pemindahan dapat membantu melindungi keamanan kewangan anda dan mengurangkan risiko penipuan.

Optimized by Optimole