BSN Fixed Deposit: Mengetahui Keuntungan Melabur dengan Deposito Tetap BSN

Deposito Tetap BSN telah lama menjadi pilihan pelabur bijak di Malaysia. Sebagai bank tertua dan terkemuka di negara ini, Bank Simpanan Nasional (BSN) telah mendedikasikan diri untuk menggalakkan rakyat Malaysia agar mengembangkan tabungan dan kebiasaan pelaburan yang baik.

Dalam artikel ini, kami akan menjelaskan dengan lebih terperinci tentang apa itu BSN Fixed Deposit (Deposito Tetap BSN), siapa yang layak untuk mengambilnya, manfaat yang ditawarkan, serta perkara-perkara penting yang perlu anda tahu sebelum membuat pelaburan yang bijak ini.

Jika anda mencari peluang pelaburan yang stabil dan terjamin, teruskan pembacaan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Deposito Tetap BSN yang menarik ini.

Apa itu BSN Fixed Deposit?

Deposito Tetap BSN, atau BSN Fixed Deposit, adalah satu jenis pelaburan jangka pendek yang ditawarkan oleh Bank Simpanan Nasional (BSN) di Malaysia. Dalam deposito tetap ini, pelabur meletakkan sejumlah wang dalam akaun mereka dan bersetuju untuk tidak mengeluarkan wang tersebut selama tempoh yang telah ditetapkan. Apabila tempoh tersebut berakhir, pelabur akan menerima kadar faedah yang lebih tinggi daripada yang mereka akan terima dalam akaun simpanan biasa.

Deposito Tetap BSN diinsuranskan oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM), jadi ia merupakan pelaburan yang terjamin, dengan risiko yang rendah. Pelabur dapat memilih pelbagai tempoh dan jumlah deposit minimum yang sesuai dengan keperluan dan matlamat kewangan mereka. Ini adalah salah satu cara yang popular di Malaysia untuk mengumpulkan tabungan dan memaksimumkan pulangan ke atas wang yang dilaburkan.

Deposito Tetap BSN (BSN Fixed Deposit):

Ciri-ciri:

  • Tempoh Pilihan: Deposito Tetap BSN menawarkan pelbagai pilihan tempoh, mulai dari 1 hingga 60 bulan. Ini membolehkan pelabur memilih tempoh yang sesuai dengan keperluan kewangan mereka.
  • Deposit Minimum Rendah: Anda boleh membuka Deposito Tetap BSN dengan jumlah deposit minimum yang rendah, bermula dari RM500 untuk tempoh tertentu. Ini menjadikannya lebih mudah diakses oleh pelabur yang ingin memulakan pelaburan.
  • Proteksi oleh PIDM: Deposito Tetap BSN diinsuranskan oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM) sehingga RM250,000. Ini bermakna pelabur mendapat perlindungan yang kukuh terhadap risiko kehilangan wang mereka.
  • Pilihan Penyataan Bulanan: Pelabur mempunyai pilihan untuk mengkreditkan faedah bulanan ke akaun mereka, yang boleh menjadi sumber pendapatan tambahan.

Kelebihan BSN Fixed Deposit:

  • Stabiliti dan Keselamatan: Deposito Tetap BSN adalah pelaburan yang stabil dan selamat dengan risiko yang rendah. Ia sesuai untuk pelabur yang mengutamakan keselamatan modal.
  • Kemudahan Akses: Deposit minimum yang rendah membuatnya mudah diakses oleh pelabur yang baru memulakan dan mereka dengan jumlah wang yang terhad.
  • Proteksi PIDM: Perlindungan oleh PIDM memberikan keyakinan kepada pelabur bahawa pelaburan mereka terlindungi sehingga had yang ditetapkan.
  • Pilihan Jangka Masa: Pelbagai tempoh yang ditawarkan membolehkan pelabur menyesuaikan pelaburan mereka dengan matlamat kewangan jangka pendek atau panjang.

Kekurangan BSN Fixed Deposit:

  • Kurangnya Likuiditi: Deposito Tetap BSN adalah pelaburan jangka pendek, dan anda perlu mengikuti tempoh yang telah ditetapkan sebelum dapat mengeluarkan wang anda. Ini mungkin tidak sesuai jika anda memerlukan akses segera kepada wang.
  • Faedah Terhad: Meskipun ia menawarkan faedah yang lebih baik daripada akaun simpanan biasa, kadar faedahnya mungkin lebih rendah daripada pelaburan yang lain seperti saham atau unit amanah.
  • Tidak Sesuai untuk Pertumbuhan Wang Cepat: Jika matlamat anda adalah untuk pertumbuhan wang yang cepat, deposito tetap mungkin tidak memberikan pulangan yang tinggi seperti pelaburan yang lebih berisiko.

A. Jenis Deposito Tetap yang Ditawarkan oleh BSN

BSN menawarkan 1 jenis deposito tetap, yaitu Deposito Tetap BSN. Yang setara dalam sistem keuangan Islam juga tersedia di sini.

B. Kelayakan Mengajukan BSN Fixed Deposit

Anda berhak mengajukan Deposito Tetap BSN jika Anda:

  • Setidaknya berusia 7 tahun, dan
  • Seorang warga Malaysia atau penduduk tetap Malaysia, dan/atau
  • Pemilik bisnis yang beroperasi di Malaysia

Ini berlaku untuk rekening individu, bersama, dan kepercayaan

C. Dokumen yang Diperlukan untuk Mengajukan Deposito Tetap BSN

Kartu identifikasi Anda adalah satu-satunya dokumen yang diperlukan untuk mengajukan Deposito Tetap BSN.

Apa yang Perlu Saya Ketahui sebelum Mengajukan Deposito Tetap?

  • Interest Rates (Tingkat Bunga): Anda harus mengetahui tingkat bunga pada saat jatuh tempo untuk memastikan Anda mendapatkan jumlah pengembalian yang besar. Tingkat bunga berbeda-beda dari bank ke bank dan jangka waktu ke jangka waktu.
  • Jangka Waktu (Tenure): Bank-bank yang berbeda menawarkan jangka waktu yang berbeda, mulai dari 1 bulan hingga beberapa tahun. Pilih yang sesuai dengan kebutuhan dan tujuan keuangan Anda.
  • Hidden Fees (Biaya Tersembunyi): Penting untuk mengidentifikasi semua biaya yang dikenakan untuk menghindari pengeluaran lebih dari yang diharapkan.
  • Denda (Penalty): Anda harus mengetahui jumlah denda untuk mengetahui apa yang diharapkan jika Anda perlu menarik uang sebelum jatuh tempo.
  • Bank: Mengetahui layanan pelanggan dan reputasi bank tempat Anda berencana membuka rekening deposito tetap adalah langkah penting! Lakukan penelitian mendalam sebelum memutuskan bank mana yang akan Anda pilih.

Mengapa Saya Harus Memilih BSN Fixed Deposit?

Di antara alasan lain, Anda harus memilih Deposito Tetap BSN karena:

  • Setoran minimum rendah (mulai dari RM500)
  • Jangka waktu yang fleksibel (1 hingga 60 bulan)
  • Proteksi oleh PIDM (hingga RM250,000)
  • Pilihan untuk mendapatkan bunga bulanan
  • Tersedia untuk rekening individu, bersama, dan kepercayaan

Berapa Lama Jangka Waktu Deposito Tetap BSN?

1 hingga 60 bulan.

Jumlah Minimum yang Harus Disetorkan ke BSN Fixed Deposit?

  • 1 bulan: RM1,000
  • 3 bulan ke atas: RM500 / *RM1,000

Diperlukan setoran minimum RM5,000 untuk penambahan bunga bulanan opsional.

*Jumlah minimum non-individu

Biaya Deposito Tetap BSN

Tingkat bunga tergantung pada jangka waktu Anda (**1.5% – 2.1% per tahun).

**Per tanggal 25 Maret 2022

Apa yang Terjadi jika Saya Menarik Uang Saya Sebelum Jatuh Tempo?

Jika Anda menempatkan deposito atau memperbarui setelah 1 Januari 2019, tidak ada bunga yang akan dibayarkan kepada Anda.

Baca juga:

Maklumat Lanjut BSN Fixed Deposit

Anda dapat menghubungi BSN melalui saluran berikut:

Istilah-istilah Umum dalam Deposito Tetap

Dalam dunia deposito tetap, terdapat beberapa istilah umum yang perlu anda ketahui. Berikut adalah beberapa istilah tersebut:

  • Per Annum (p.a.): Singkatan “per tahun” dalam bahasa Latin. Ini merujuk kepada kadar faedah atau pertumbuhan yang diukur setiap tahun.
  • Kadar Faedah: Ia merupakan jumlah pulangan yang diberikan kepada pelabur atas deposit mereka. Kadar ini boleh berubah-ubah dan bergantung kepada bank atau institusi kewangan yang menawarkannya.
  • Tempoh (Tenure): Tempoh atau jangka waktu adalah masa berapa lama deposit anda akan terkunci. Ini boleh menjadi beberapa bulan hingga beberapa tahun, bergantung kepada pilihan anda.
  • Deposit: Ini adalah jumlah wang yang anda letakkan dalam deposito tetap. Ia digunakan untuk mengira jumlah faedah yang anda akan terima.
  • Denda (Penalty): Jika anda mengeluarkan wang dari deposito sebelum tempoh berakhir, bank mungkin mengenakan denda atau potongan ke atas faedah yang dijanjikan.
  • Jatuh Tempo (Maturity): Ia adalah akhir tempoh deposito tetap, di mana anda boleh mengeluarkan wang bersama dengan faedah yang diperoleh.
  • Penarikan Prematur (Premature Withdrawal): Ini merujuk kepada pengeluaran wang dari deposito sebelum jatuh tempo. Biasanya, ini akan melibatkan denda.
  • Penarikan Sebahagian (Partial Withdrawal): Ini merujuk kepada pengeluaran sebahagian daripada jumlah deposit sebelum jatuh tempo. Anda mungkin dikenakan denda ke atas jumlah yang ditarik.

Menjana Kestabilan Kewangan Anda dengan BSN Fixed Deposit

Deposito Tetap BSN adalah pelaburan yang memberikan keyakinan dan perlindungan kepada pelabur di Malaysia. Dengan kadar faedah yang menarik, pelbagai pilihan tempoh, dan perlindungan oleh PIDM, ia adalah pilihan yang bijak untuk membina tabungan dan memastikan kestabilan kewangan anda.

Walau bagaimanapun, sebelum anda memutuskan untuk melabur, penting untuk menilai matlamat kewangan peribadi anda dan berunding dengan penasihat kewangan jika perlu.

Optimized by Optimole